The-Hobbit-The-Battle-of-The-Five-ArmiesThe-Hobbit-The-Battle-of-The-Five-Armies

Citeva lucruri despre cum sa vedeti ultimul Hobbit

In week endul acesta intra pe ecrane ultimul film din seria The Hobbit, cel cu numele The Battle of the Five Armies.

Cum la Interstelar mi-am chinuit prietenii inainte de orice parere despre film cu intrebarea ”in ce cinematograf l-ai vazut ca sa stiu ce ai inteles”, frustrindu-i foarte tare, vreau sa fac acum in avans pentru toata lumea citeva precizari care cred ca va vor fi utile intr-o experienta mai buna in cinematografe.

*

Blockbusterele SF, sau filmele de animatie, sau cele inspirate din carti de povesti au ajuns sa fie realizate folosindu-se tehnologii incredibile. E asa o finete a detaliilor  si miza tehnica e uneori mult mai mare decit miza actoriceasca incit au devenit adevarate simfonii.

Un asemenea film trebuie vazut intr-un cinematograf IMAX daca vreti sa simtiti cu adevarat ceea ce si-au propus realizatorii. Nu mai e de multa vreme doar opinia regizorului pentru asemenea filme, departamentul tehnic (sunet, efecte speciale, imagine) are la fel de multe de spus ca domnul care are grija de firul narativ si de actorii din distributie.

In cazul asta, in mod specific, Peter Jackson este regizorul care si-a dedicat viata crearii unor lumi fictionale din detalii. De la George Lucas incoace nu mai e nimeni ca el. Astazi ni se pare ca Lucas a fost mult mai profund si mai puternic in materie de viziune si inovatie, raportat la vremurile respective si evolutia tehnologiei, dar asta pentru ca Jackson e contemporan cu noi si luam lucrurile de-a gata , fara sa le privim in context  si fara sa fim atenti la detalii.

Nu sunt fan al filmelor cu Hobiti, dar la ultimul din serie am sa merg special sa-l vad pentru ca stiu ca echipa tehnica a lui Jackson a urmarit, dincolo de firul narativ, sa conduca spectatorul in lumea pe care el a creat-o. Sunetul are un design special, imaginea (mixul de animatie cu imagine filmata) are culori speciale si interventii speciale pe anumite secvente tocmai pentru a capta mai bine atentia oamenilor pe ceva ce-l interesa sa transmita. Rezultatul – probabil cel mai senzorial dintre filmele din serie si, cu siguranta, cel mai spectaculos la nivel tehnologic.

De asta zic ca genul acesta de filme se apropie in finetea detaliilor cu constructia unei simfonii si , daca e sa ne gindim la muzica clasica, n-ati vrea ca simfonia dvs preferata sa fie cintata de cei mai fini muzicieni care sa redea in detaliu nuantele pe care le-a gindit compozitorul?

*

Imaginati-va un concert de Chopin cintat de un copil in anul 4 de studiu: o sa aiba ritmul sacadat, o sa fie mai concentrat pe respectarea notelor din partitura decit pe interpretare. E ca un film din aceasta categorie a blockbusterelor SF care e vazut acasa pe computer sau intr-o sala obisnuita de cinematograf. Tot ce pricepi e linia melodica – firul narativ – povestea.

Si imaginati-va acelasi concert cintat de cea mai buna orchestra din lume, cu cel mai bun dirijor. Aceeasi muzica doar ca asezata in fata dvs ca si cum ar pluti in aer. Aproape ca n-o sa va vina sa respirati ca sa nu stricati echilibrul si armonia. Asa sunt filmele astea vazute in cele mai bune conditii tehnice care exista acum in lume. Adica cinematografele IMAX. Chiar si cei care nu sunt foarte pasionati , ramin uimiti de armonia lumilor create.

N-am vazut inca Hobbitul nou – intra pe ecrane vineri in toata lumea, dar stiu ca nu are sens sa-l vad in alta parte decit la IMAX ca sa pot sa traiesc exact ce si-a imaginat Peter Jackson cu lumea asta. Si sa ma las condusa (pentru ca sunt acolo multe tehnici prin care te poarta in poveste) cu toate simturile catre o lume care nu exista si pe care altfel as percepe-o superficial.

De asta, nici macar n-am vrut sa discut cu prietenii mei care au vazut Interstellar in alt cinematograf decit IMAX. Pentru ca si Christopher Nolan e un mare artist care atunci cind face un film nu e preocupat doar de firul narativ, ci iti creaza senzatii cu toate mijloacele de care dispune tehnologia si , daca tu ca spectator, iti tai accesul la niste nuante ale culorilor de pe ecran, sau la niste vibratii ale sunetului puse special in anumite momente ca sa-ti spuna si altceva dincolo de cuvinte, nu ai cum sa intelegi tot mesajul ”simfoniei”.

*

Ca sa nu par si mai fixista decit sunt, am cautat citeva detalii tehnice despre IMAX (mai ales ca si echipa filmului si-a facut un film de promovare in care ii invita pe spectatori sa vada la IMAX noua lor creatie, fix din motivele pe care le enuntam mai sus)

La IMAX e cea mai clara si mai aproape de realitate imagine 3D. Pentru ca se proiecteaza pe un ecran de argint si pentru ca proiectoarele sunt unele mult mai largi si mai puternice decit in orice alt cinematograf.

Conceptul unui asemenea cinematograf e facut astel incit sunetul sa loveasca in scaunul spectatorilor, ca sa-l invaluie. Asa ca pentru asemenea blockbustere efectul este unul fizic, la propriu, iar actiunea de a face parte din poveste – ”immersion” cum numesc americanii _ este mult mult mai puternica.

Si iata si o referinta comparativa tehnica, pentru imagine si culorile pe care le percepe creierul in experiente in cinematografe diferite.

*

In Romania exista IMAX la Cinema City din Cotroceni. Ne vedem in week end la film:)

 

Leave a Comment


5 × nine =


Aboneaza-te la newsletter

Adresa de email:


Aboneaza-te!