Precizez de la inceput nu sunt specialist si nici o foarte mare utlizatoare de produse cosmetice sofisticate, deci nici din experienta mea nu am prea multe cunostinte, dar stiu ca decizia L’Oreal de a nu mai promova pe facebook produsele whitening e una corecta care ar trebui incurajata si apreciata.
Acum cativa ani am fost in Thailanda si am vazut pentru prima data produse care albesc pielea – la brandurile mari – vandute la buticurile din coltul strazii, un fel de alimentara cu de toate. Erau rafturi intregi cu asemenea produse.
O doamna localnica mi-a povestit cum nu sta la soare, la plaja, pentru ca pentru ea e foarte important sa aiba pielea cat mai alba, primeste un job mai bun.
In Thailanda pielea mai alba inseamna ca nu muncesti pe camp, deci ai educatie, nu esti sarac. Prin urmare ai sanse mai mari la un job mai bine platit.
mi-am adus aminte de aceasta intamplare, am si cautat fotografiile de atunci (le vedeti mai sus) pentru ca am vazut distractia de pe net si glumele despre decizia L’Oreal, ironii care arata ca oamenii nu stiu despre ce e vorba.
Cred ca daca nu mai promoveaza massmarket – pe facebook – asemenea produse, nu le mai valideaza, nu mai incurajeaza tinerii sa le foloseasca. Sunt sigura ca nu vor schimba pe termen scurt un obicei de consum, inradacinat intr-o traditie de mii de ani, dar e un semnal despre – e ok asa cum esti.
Sunt la fel de sigura ca vor continua sa vanda asemenea produse pentru ca piata o va cere, dar e posibil sa mearga cu ele in zona de reglementari pe care au facut-o pentru tutun, de exemplu.
Cum spuneam nu ma pricep, dar stiu ca produsele acestea de albire a pielii arata o parte de lume si o cultura pe care noi nu o cunoastem, si nu are rost sa radem de ea. Pentru ca de fapt radem de ignoranta si nepriceperea noastra.
*
Am cautat acum date despre utilizarea acestor produse de albire. Conform statisticilor pana la 80% dintre femeile din Africa folosesc crème care sa le albeasca pielea, 40% dintre femei din Thailanda au asemenea produse in rutina zilnica, in timp ce in India mai mult de jumatate din produele cosmetice vandute au si o componenta de albire a pielii.
In documente oficiale, in Asia se vorbeste despre albirea pielii din anii 1500, coreencele cred ca singura forma de frumumete e cea cu tenul alb ca portelanul.
Exista cercetari care arata ca un Afro American cu pielea mai deschisa la culoare e perceput ca mai intelligent si mai pregatit profesional decat cei cu pielea inchisa la culoare.
In Europa, se foloseau produse cosmetice care albeau pielea inca din Grecia Antica, sigur provocau malformatii si grave probleme de sanatate pentru ca aveau mercur dar au continuat sa fie ultilizate, si exista documente ca si Queen Elisabeth folosea produse care sa-I albeasca pielea, tenul alb fiind un indicator al aristrocratiei.