de ce nu am pus-o pe coperta revistei pe Madalina Manole?

Zilele astea m-au chemat si RTV si A3 sa comentez de ce Madalina Manole nu mai era difuzata la radio si tv, de ce nu am pus-o pe coperta revistei.
Am spus-o clar si raspicat, dar simt nevoia sa punctez aici ca sa ramina.

Radio

Madalina Manole era difuzata. De Radio Romania Actualitati, statia care are in format muzica pe care ea o compunea.
Acolo sunt ascultatorii care sunt interesati de acest gen de muzica.
Conform targeturilor statiilor radio din Romania, MM ar mai fi putut fi difuzata – dar nu la fel de des si mai mult cu piesele vechi – la Magic FM, Gold FM si Romantic FM. (plus National FM care are in play list numai muzica romaneasca)

Ca aceste statii nu au audienta la care ea (si cintaretii din aceeasi zona) si-a dorit-o, asta e cu totul alta discutie. Toate celelalte statii au formate comerciale axate pe un public pina in 35 de ani. In play listul acestor statii sunt cintecele pe care lumea doreste sa si le puna in IPod. (citi oameni din Romania au in IPod melodiile noi ale Madalinei Manole, ale lui Adrian Enache sau Adrian Daminescu?)

Print
Pentru publicul caruia i se adresau creatiile ei, in presa scrisa putea obtine coperte de la Formula AS, Femeia, Flacara. Iar in divizia glossy – cel mult Tango care vizeaza un public mai batrior. (de altfel cind Alice Nastase conducea Tabu si realiza o revista asemanatoare cu Tango, a avut-o pe coperta si pe MM).

Pentru ca avem o cultura media (si de producator, si de consumator) de doar 20 de ani, nu avem toate nisele de public acoperite in presa scrisa.

In Romania nu exista o revista glossy up market pentru publicul de peste 40 de ani.
Si nici nu e timpul sa apara pentru ca cei care au 45-50 de ani nu au in obisnuinta sa citeasca reviste glossy, nu exista produse targetate special pentru ei (deci nici publicitate) si- cel mai important – in Romania sunt categoria cea mai defavorizata financiar.
Va trebui sa treaca inca 20 de ani pentru ca actualul public al revistelor 25-35 ysl sa ajunga la 45-55 cu obiceiurile de consum de acum si cu un venit mai mare decit cel al parintilor lor. Ma rog, intre timp cred ca printul nu va mai exista (de unde o concluzie rapida ar fi ca vor trebui sa apara site-uri si pt public “matur”)

Daca am fi avut background-ul francezilor sau americanilor, cu toate nisele acoperite cu publicatii, o artista ca MM si-ar fi gasit publicatia unde sa se exprime. (categoric una 40+)

TV
Acelasi comportament de consumator este urmarit si la statiile tv: ce face si ce e de interes pentru publicul intre 25-35 de ani, pentru ca in acest target sunt oamenii care dispun de cei mai multi bani, prin urmare sunt de interes pentru advertiseri.
Din acelasi motiv (un background foarte tinar de televiziune privata) nu avem foarte multe canale de televiziune care sa vizeze publicul peste 40 de ani. (poate Acasa tv, Romantica – din zona televiziunilor private, plus TVR-ul). Dar din nou – cu exceptia Acasa tv- celelalte televiziuni nu au audienta la care rivnesc artistii maturi. (dar, pentru ca producatorii de tv stiu ce au de fct, artisti ca MM se regasesc si la Acasa Tv si la TVR. Romantica nu mai are productie proprie, din cite stiu)

Artistii maturi vs cei tineri

E foarte usor ca “batrinii” sa dea vina pe “tzitze, craci si cururi” ca sa justifice de ce ei nu mai apar la tv sau la radio/reviste.
Din pacate e o idée falsa: in ultimii 5 ani (grosso modo) cele mai difuzate cintece in Romania apartin urmatorilor artisti Loredana, Directia 5, Stefan Banica Jr, Holograf, CRBL, Smiley.

Nici argumentul cu “adevaratele valori care umpleau stadioane in anii 80-90 “ nu tine.
Nu mai e acelasi context al consumului: in anii 80, in lipsa accesului la informatiile din categoria divertisment – ceea ce aveam in materie de muzica, film, teatru etc era acceptat ca unica unitate de masura si evaluare.
In lipsa oricaror altor concerte/show-uri, spectacolele pe stadioane era unica distractie asa ca accesul publicul in numar mare avea alte motivatii.

Astazi, piata divertismentului s-a diversificat si nisat; nu doar in Romania ci peste tot in lume. Si la nivel international, artistii sunt toti mai nisati iar nume care umpleau stadioane, astazi cinta in sali. Cei care cintau in sali, astazi incearca clublurile sau petrecerile private.
Promovarea nu se mai face pe stadion decit in cazul trupelor “legendare”, pentru ca nu mai este cost effective. Astazi show-urile pe stadion nu mai sunt shushe ca in anii 80, sunt adevarate spectacole de sunet/lumini/coregrafie si costa foarte mult.

la noi, indiferent de ce scuza/acuza s-ar rosti, televiziunile/radiourile si presa glossy se comporta la fel ca la nivel internaional cind e vorba de alegerea artistilor pe care ii promoveaza. Artistii de dinainte de anii 80 sunt promovati – in locurile unde se regaseste publicul care e interesat de ceea ce faceau ei atunci.

Si nu, nu suntem un popor de manelisti.
Si asta e o scuza ca sa nu ne uitam mai bine in “ograda noastra”.
Toti artistii maturi au ramas incremeniti in proiectele lor muzicale si comunicationale din anii 80.

Au aceiasi manageri de turnee care le organizeaza aceleasi shushe pe litoral – si dupa ce am vazut Rolling Stone sau Aerosmith in concert, de ce as merge la o astfel de shusha daca am 30 de ani?

Au comunicarea cu publicul aproape inexistenta. In epoca emailurilor se asteapta sa primeasca scrisori timbrate. Artistii maturi daca au o cit de mica activitate online e o minune, oricum nu sunt updatate zilnic site-urile lor, nu sunt dinamice paginile personale, nu sunt “actuale”.

Lucreaza cu aceiasi compozitori din anii 80 si cu aceiasi producatori.
Cu exceptiile mentionate mai sus, plus VH2 si Iris, nu stiu trupe cu artisti maturi care au incercat si reusit sa se “reinventeze”.

Sigur ca e schizoid si al dracului de greu ca mintea ta (si trupul) sa inainteze in virsta, dar sa trebuiasca sa fii conectat la actual & tinerime si, mai mult, sa creezi pentru ei. Dar asa e in meseria asta cu muzica.
Iti iese si place publicului, sistemul – asa precar cum e el – te ridica la suprafata si ai succesul la care rivnesti. Dar mingea e in terenul artistului. Ma rog, in capul si-n talentul lui.

*
Zilele astea i-am revazut (pt a treia oara fiecare) in concert pe Faithless si Pink Martini.
Maxi Jazz de la Faithless are 53 de ani. In concert a dominat si “dresat” publicul care i-a stat la virful degetului. Cu o seara inainte fusese intr-un club si cintase/mixase cu baietii de la Urma intr-un jam session.
Cam asa se tine spiritul tinar. Dar si asta e o lectie pe care o inveti intr-un mediu concurential cu vechime.

China Forbes de la Pink Martini e proaspata mamica, are 40 de ani si s-a mai ingrasat de la ultima vizita in Romania. Dar pe cuvint ca a cintat dumnezeieste, iar publicul era in urale. Poate o avea legatura cu faptul ca are ceva scoala (a terminat Harvard).

27 Comments Published

9 years ago / Reply

Vezi? Exact aici e problema. Cei mai in varsta nu fac nimic pentru a fi promovati in continuare. Stau si dospesc cu piesele si albumele de acum 150 de ani. Poate ar trebui sa se mai uite putin in jurul lor sa vada ce fac alti artisti pentru a iesi in fata. Si un exemplu ar putea fi Loredana Groza. Bun…sunt de acord ca a fost aruncata in fata de sot si cei din MediaPro, dar nici n-a dormit.

9 years ago / Reply

exact asta zic si eu, ca ei stau si se vaita.

si vin altii si spun “adevaratele valori ale muzicii”, “minunatale voci” care acum nu mai sunt difuzate.

dar nu se uita in ograda lor si nu isi pun problema “de ce muzica mea nu e in IPod-ul tinerilor?”

[…] Blogul Cristinei Bazavan » Blog Archive » de ce nu am pus-o pe coperta revistei pe Madalina Manole… bazavan.tabu.ro/2010/07/18/coperta-madalina-manole/ – view page – cached Zilele astea m-au chemat si RTV si A3 sa comentez de ce Madalina Manole nu mai era difuzata la radio si tv, de ce nu am pus-o pe coperta revistei. Tweets about this link […]

9 years ago / Reply

nu uita, Cristina, ca Jurnalul National le-a oferit tuturor interpretilor 90′ & 80′ cate o coperta, 24 de pagini dedicate si un CD cu cele mai iubite ale lor: Jurnalul de Colectie. Am lucrat atunci cu Mada pentru o astfel de editie. Plutea, frate….

9 years ago / Reply

da, si JN are Folk you care e un eveniment la care o parte din artistii din anii 80- 90 se regasesc f bine si traiesc momente de glorie.

partea naspa e ca unii isi doresc asta in fiecare zi si uita repede momentele ca Jurnalul de colectie or Folk You.

9 years ago / Reply

ai spus niste lucruri foarte adevarate, cristina. este mult mai simplu pentru artistii din anii 80 (si chiar si cei dinainte de 80) sa dea vina pe muzica de astazi, ascultatorii de astazi, moda de astazi, presa de astazi, decat sa incerce sa se reinventeze, iar si iar, cum ar trebui sa faca. s-au scufundat, in marea lor majoritate, intr-o mare de pizma si inacreala – nu prea mai poti sa mai faci un interviu cu un astfel de interlocutor fara sa-ti pomeneasca, oftand amar, despre “conditia artistului in ziua de azi” – deja fac alergie la cuvintele astea.

cat despre madalina manole, lucrurile nu stateau chiar atat de drastic. mada era invitata la emisiuni de televiziune, si nu numai pe tvr sau acasa. era invitata la posturile mari, in emisiuni de audienta – problema era ca mada nu voia sa participe prea des la emisiuni; era alegerea ei sa nu vina.

9 years ago / Reply

RIP Madalina in primul rand

apoi nu cred deloc ca media este de vina mai mult de 30% de conul de umbra in care intra unii artisti. daca ar disparea valul de piti si cretini porno care tot face turul de televiziuni si emisiuni ca a lui capatos lucrurile chiar ar fi ok

Stefan Banica Jr. – si-a gasit o nisa cu public consistent pe care persevereaza deja de mai mult de 10 ani si coroborat cu filme, teatru, audientele record de la dansez pt tine, talentul si carisma lui avem explicatia perfecta a succesul lui

Directia 5 la fel si-a gasit din 98 incoace o nisa a lor care li se potriveste perfect; mai putina inovatie muzicala decat in primii ani de activitate, dar in acelasi timp suna f bine muzica, sunt produsi excelent

Loredana este mereu cu un pas inainte si are curajul si talentul care ii permite sa experimenteze tot felul de genuri muzicale.

a cantat indie in 96-98 cu mult inaintea valului aparut acum 3 ani, a colaborat cu jumatate din scena de electro acum consacrata, apoi muzicile traditionale si tiganesti sau albumul in engleza care are cateva cantece incredibil de bune; a inspirat si oameni talentati si cu idei sa ii fie alaturi

artistii trebuie sa evolueze, sa fie in stare sa compuna sau sa cante muzica care sa sune la fel de bine ca trupe din afara si sa fie si originali; publicul nu se mai raporteaza de mult doar la ce-i in ograda noastra

cat despre valurile de muzica popcorn sau de dj-producatori care prind acum vor trece rapid; alta este muzica care ramane

9 years ago / Reply

cineva trebuia sa le spuna si pe astea așa cum o faci tu :calm, natural , cu argumente, fara accent de drama de doi bani.
căci,deh..apetitul pentru telenovela al românului care se hrănește cu media a cerut și primit în prime time, explicații cu iz de mare tragism (referitoare la declinul marilor cariere ale marilor noștri cantautori).
cu toții ne-am șters câte-o lacrimă discretă, plângând sincer soarta bietului artist predecembrist de certă valoare care n-are ” craci,tzâtze, cururi” ca să se promoveze cu și prin cânsele..of,of..

bravo cristina!
me like postarea :)

9 years ago / Reply

Probabil că aveți dreptate, piața cere „valori” gen Lady Gaga, așa că asta primește. Mădălina cînta superb (în primul rînd cînta, ceea ce nu se poate spune despre alții). Nu trebuie să ai plus 40 ani ca să îți placă muzica ei, trebuie doar să ai un pic de educație și valori ca să pricepi că muzica nu este zgomot și mișcări de descreierat.

[…] de ce nu am pus-o pe coperta revistei pe Madalina Manole? […]

9 years ago / Reply

“Daca am fi avut background-ul francezilor sau americanilor,” dumneavostra, Cristina Bazavan, ati fi gasit cu greu colaborari la gazete de provincie.

9 years ago / Reply

despre ce nu vorbesti tu este faptul ca in asa-numita ” promovarea a artistilor tineri” se ascund multe chestii urate, gen promovarea unor non-valori, vulgaritati, penibilitati.
in expunerea ta vorbesti ca si cum am trai intr-un mediu concurential ok si loial in romania, si nu este deloc cazul. niste artisti veterani ca madalina care incearca sa se impuna inca, nu reusesc din cauza acestui sistem de impostura si tampenie generala.
asta se extinde de la casele de discuri, artisti tineri in sine si media, si se inchide astfel un cerc vicios, si nu un mediu al concurentei loiale asa cum pari tu sa il descrii

9 years ago / Reply

@razvan, Dle Theodorescu, nu pot decit sa va multumesc ca va faceti timp sa-mi cititi blogul

@chouette, nu stiu cu ce te ocupi, dar eu am lucrat 11 ani in radio. mai exact la radio 21 si europa fm si stiu ca directorii muzicali de la statiile radio nu au niciun interes sa nu difuzeze o piesa care place publicului din target. la fel se intimpla la casele de discuri.
un cintec bun inseamna audienta -> bani. daca nu-l difuzezi si o face altul, tu pierzi.

pentru onestitatea si profesionalismul lui George Zafiu, directorul muzical Europa FM, sau a lui MIhai Dinu directorul muzical de la Radio Guerrilla garantez oricind. la fel pentru Alex Macavei de la Radio 21, desi nu mai face el playlistul acum.

cind vorbim din auzite e usor sa spunem ca nu e concurenta loiala.
de fapt, e un business si daca nu-ti faci bine treaba, n-ai audienta.
n-ai audienta, pleci acasa. asa stau lucrurile.

9 years ago / Reply

@cristina
intr.un raspuns de jurnalist nu prea au ce cauta exprimari de genul “nu stiu cu ce te ocupi”, dar se pare ca vorbind asa esti in elementul tau.

ce nu ai fost tu capabila sa intelegi – nu se poate vorbi de “artisti tineri vs cei batrani” in Romania, pur si simplu pentru ca trupele de tineri aparute peste noapte in romania nu produc arta, ci playback, coregrafie de prost gust etc. – nu sunt eu prima care o spune.
cei din garda veche nu erau ei toti artisti desaravsiti, dar mai manuiau un intrument, si s-au stresat sa compuna versuri si muzica luand-o de la 0. lipsind informatia asta din expunerea ta, nu prezinti peisajul complet.

ideea este ca nu se poate vorbi despre arta in cazul feedbackurilor repetate si aparitiilor

9 years ago / Reply

Sunt de acord cu tot ce ai spus, exceptand un aspect: targetul revistei Tabu. Am citit mai multe numere ale revistei si sincer nu mi s-au parut a se adresa unui public tanar. Nu vreau sa fiu inteles gresit, ma refer la un public matur ca inteligenta, nu ca varsta biologica. Dovada sunt atat articolele redactate intr-o maniera net inteligenta vis-a-vis de restul revistelor glossy, cat si copertile: Venera Arapu, Mihaela Radulescu, Oana Pellea, Rona Hartner, Loredana Groza, Gabi Vranceanu Firea, Angela Gheorghiu, Elena Udrea, Andreea Berecleanu, Romanita Iovan, Camlia Sucu. Le-am enumerat pe acestea deoarece eram convins de etatea lor si clar nu se adreseaza unui public tanar( cu exceptiile evidente). Mai sunt cateva care se apropie de lucky 40 gen Dana Razboiu, Amalia Enache, Letitia Zaharia, Ileana Pescariu care din nou nu vizeaza publicul cititor de reviste usurele. Ca sa concluzionez cred ca s-ar fi putut strecura si Madalina Manole intre restul femeilor curajoase.

9 years ago / Reply

@target, toate numele pe care le-ai mentionat intra la categoria “reinventare”

plus ca unele au fost coperta tabu, acum multi ani, cind erau in target:)
sau au fost coperta tabu cind erau o stire, cind aveau proiecte noi actuale apreciate la nivel national sau international.

9 years ago / Reply

Blogul Cristinei Bazavan — Blog Archive — de ce nu am pus-o pe coperta revistei pe Madalina Manole-…

Autoreglare in presa….

9 years ago / Reply

De acord cu multe din lucrurile de mai sus.

Totusi…

S-a discutat mult si despre valoare, nu numai despre playlist-ul din ipod. A face scara valorilor functie de playlisturile tinerilor este o aberatie.

Generatia veche de artisti este net superioara celei noi, mai ales dpdv al pregatirii si al talentului. Oare Aura Urziceanu se poate compara cu cineva din noua generatie?

Bani sau nu, valoarea muzicii care este promovata astazi este sub cea cantata de artistii din vechea generatie. Asta ar trebui sa dea de gandit, si e pacat ca multi dintre artistii acestia trebuie sa cante prin America sau Canada ca sa supravietuiasca.

Astazi trupele vin cu cate un hit, care rasuna obsesiv o vara si apoi e uitat, trupa dispare si ciclul se reia. Foarte putine trupe raman, iar asta spune mult despre motivatia lor de a fi artisti, de a face muzica si sacrificii. Majoritatea au o viziune superficiala asupra vietii de artist (bani, faima, aparitii mondene) si de asta nu confirma, spre deosebire de vechii artisti care au modestie si pasiune pentru ceea ce fac.

9 years ago / Reply

Cand ai timp te rog sa scrii un articol care sa explice notiunea de susa. Da’ tot cu mana asta.

9 years ago / Reply

Ma intreb de ce nu are nimeni curajul sa spuna si ca Madalina Manole nu era difuzata mai deloc pentru ca nu (mai) avea voce… Cred ca inainte o sustineau piesele lui Serban Georgescu, care erau melodioase, si se trecea cu vederea (si pentru ca era frumoasa) faptul ca nu avea voce, canta “fortat”. Sau poate cele mai multe dintre cantece nu erau potrivite pentru vocea ei… nu stiu. Am auzit in aceste zile la tv o melodie de-ai ei in care vocea ii suna foarte bine! Cred ca era un cantec de pe noul album, nu l-am mai auzit pana acum.

9 years ago / Reply

Iti place tie sa crezi ca Tango-ul se adreseaza unui public mai batraior, nu? sau te bazezi pe ceva anume? caci nu cred ca ai dreptate si iti spun asta din punct de vedere al unui cititor care se uita si pe revista ta si pe Tango. si cand ai spus ca MM si-ar fi gasit locul in revista Femeia te referi in vechea Femeia sau la actuala? ca si aici mi se pare ca faci ceva confuzie….

9 years ago / Reply

@irina, nu e pe placute, e pe demografice. pe cifre.

plus ca ei isi respecta pozitionarea asta. aleg drept subiecte oameni de 40 +, Adrian Paunescu, Adrian Pintea, Laura Stoica etc etc

9 years ago / Reply

34,2 varsta medie a cititoarelor Tabu. 35,5 varsta medie a cititoarelor Tango. Pe demografice. SNA e bine? Daca tu numesti asta mai batraior…. atunci, asa sa fie!

9 years ago / Reply

nu vreau sa intru intr-o polemica cu tine si asta e ultimul comentariu pe care-l fac. numarul cititorilor tineri e mult mai mare la tabu decit la tango.
plus ca audienta e 4x

9 years ago / Reply

Fireste, e dreptul tau sa polemizezi numai cand iti convine tie pe blogul tau! :-)

9 years ago / Reply

cea mai frumoasa fata din glob

9 years ago / Reply

Stimata doamna, vreau sa va intreb ceva: credeti ca 40 de ani e o varsta la care te poti numi batran? Cum veti reactiona cand veti fi de 40 de ani? Ma intreb si eu. Da, puteati sa o puneti pe Madalina pe coperat, ca la 40 de ani arata ca la 20 si nu avea silicoane. Bine ca fufulitele cu cururi si fara voce sunt ok. Yeees, sa fiu si eu trendy.Iar Loredana…si ea isi arata toate alea, da, acele artiste va plac. Superb! Felicitari pentru gusturi! O sa va mai citesc

Leave a Comment


2 + two =

Aboneaza-te la newsletter

Adresa de email:


Aboneaza-te!