Vaza FranzVaza Franz

Anul Dragonului de Portelan

Spre final de ianuarie, chinezii sarbatoresc Anul Dragonului. Prilej sa va povestesc cate ceva despre cum sarbatoresc cei de la Franz Anul Dragonului. Si cate ceva despre fermecatoarele portelanuri Franz.

Daca n-ati auzit inca despre ele, nu e timpul pierdut. Desi are la activ un numar impresionant de premii la concursurile international de profil, desi e prezenta in toata lumea, desi are origini chinezesti, compania nu are decat zece ani. Poarta numele fondatorului ei, Franz Chen, cu care impartaseste si multe povesti de viata. Franz Chen are origini chineze, dar a fost educat in Germania si de acolo s-a intors in tara sa cu o dragoste pentru Art Nouveau.

Franz Collection – compania adica – a transpus in modelele sale romantismul si gratia Art Nouveau, peste pasta de portelan traditional chinezeasca, de care are grija un maestru al portelanului si al istoriei sale. Maestrul Chao Sun este un artist al picturii manuale pe portelan si a lucrat mai multe decenii la Muzeul National al Palatului, testand diferitele metode de decorare si ardere a portelanului in China, pe vremurile marilor dinastii. El este Consilierul Artistic al companiei.

Minunile care poarta semnatura Franz Collection imbina modelarea cu pictura – o simpla vaza se transforma astfel ea insasi intr-un buchet de crini sau de narcise. Tortita cestii de cafea e o aripa de fluture, lingurita e o crenguta de cires inmugurit.

De cele mai multe ori fantezia asiatica inepuizabila e temperata de o rigoare clasica ale carei radacini germanice le intuiesti. Lucrurile mai derapeaza cateodata pentru ca limite de productie nu par sa existe la ei, orice e posibil, orice poate prinde viata, dar marca aduce in fiecare an, cu consecventa, piese superbe pe care te miri ca le vezi si pe rafturile magazinelor, nu doar prin muzee, inchise in casete de sticla securizata.

Anul acesta e Anul Dragonului si la Franz – logic! Cateva exemple despre cum sarbatoresc ei Noul An Chinezesc gasiti pe www.franzcollection.com. Iar daca veti cerceta site-ul cu atentie, veti descoperi si colaborarea lor cu Jean Boggio pentru construirea ambiantei unui etaj dintr-un hotel chinezesc de vis.

Cireasa de pe tort e preocuparea lor reala pentru mediu – pentru micile creaturi pe care le celebreaza in lucrarile lor fermecate. Franz nu foloseste cenusa de oase in tehnologia de productie a portelanului (spre deosebire de toate acele companii care imprima pe produsele lor Fine Bone China si folosesc formula lui Josiah Spode). Pasarile si animalele pe care le imortalizeaza in portelan sunt respectate si in procesul tehnologic. Ceea ce e frumos si neobisnuit si lipsit de ipocrizie.

In China, Franz e … ei bine, copiat.

Li se intampla si lor, dar asta e semn de succes. Marca originala are prea multe puncte de diferentiere ca sa se jeneze de copii si sa le priveasca altfel decat un fel de omagiu.

Dupa secole in care portelanul era Meissen, Sevres, Limoges, Herend, multumita celor de la Franz china is China inca o data.

*

Sorana Savu este specialist in comunicare, senior partner Premium Communication

Leave a Comment


seven + 5 =

Aboneaza-te la newsletter

Adresa de email:


Aboneaza-te!