anvelope carti postaleanvelope carti postale

masina care se sprijina in patru carti postale

Zilele trecute am avut parte de o experieta foarte speciala, in Italia, linga Roma, la Poligonul European de Teste Bridgestone din Aprilia, unde compania Bridgestone testeaza anvelopelepe care le produc pentru autovehicule(de la tractoare pina la cauciucuri premium pentru cele mai mari branduri de masini).

Pina sa ajung acolo, desi sunt obsedata de tot ceea ce inseamna siguranta pentru o masina (si pentru siguranta in sine a calatoriei), nu mi-am pus niciodata problema ca , de fapt, mult din siguranta masinii e data de anvelope premium.

Da, sigur ca stiam ca e bine sa folosesti cauciucuri de iarna, iarna si pe cele de vara, vara.

Dar daca va spun ca suprafata pe care sta masina voastra – cea mai sofisticata, cu ABS, cu motorul cel mai puternic, inalta cit un bloc, lata cit un tanc – suprafata pe care sta pe sosea este cit o carte postala, nu incepeti sa va ginditi putin la detaliile care fac diferenta?!

Parte din experienta Bridgestone care vorbea despre siguranta au fost citeva teste cu masini atit pe suprafata umeda a circuitului numit „black lake”, cit si pe suprafata uscata, care apartine companiei, teste in conditii speciale – ploaie, curbe, teren accidentat.

O alta proba care a captat atentia doamnelor a fost o pana neprevazuta pe care a trebuit sa o rezolvam. In mintea mea, cind apare pana intra in functiune telefonul mobil si daca nimeni nu e prin preajma sa ma ajute, masina poate sa ramina parcata undeva in apropiere de incident si sa apara un taxi imediat. Dar eu conduc rar spre niciodata.

Din fericire masina pe care am ales-o avea cauciucuri cu tehnolgie RFT, dezvoltata de Bridgestone in anii 80. Nu a mai trebuit sa ne chinuim cu cric sau roata de rezerva. Am folosit ceva care se numeste kit de mobilitate ( o cutiuta cu ingrediente magice, un motoras, o solutie care ajunge in anvelopa si un cablu care este conectat la masina) si am umflat roata in 5 minute, fara sa ne murdarim mainile sau hainele.

A fost unul dintre acele momente in care am inteles cit de bine e ca a avansat tehnica. Nu m-am simtit nici cea mai nepriceputa, nici nu mi s-a parut foarte greu de facut fata unei pene de cauciuc.

Bine, in timp ce noi (4 tinere doamne jurnaliste din toata lumea) rezolvam pana in acest fel, o alta masina care beneficia de un sistem brevetat de Bridgestone numit Run Flat s-a plimbat linistita cu tot cu pana , la o viteza mai mica, dar fara probleme care sa-i pericliteze transportul.

Adica Bridgestone a creat si un sistem de anvelope care si in varianta cea mai nefericita, de pana, tot funcctioneaza – la o viteza mai mica – dar te poate duce acasa linistit. Un fel de anvelopa cu super puteri.

*

In cadrul altei probe, soferii (au fost si piloti antrenati, printre ei Francesco Modena, fost pilot de formula 1, dar si jurnalisti din toata lumea) trebuiau sa frineze la punct fix dupa un parcurs cu o anumita viteza. au facut experimentul cu o masina care avea cauciucuri Bridgestone, dar si cu o masina care avea cauciucuri de productie ieftina, no name.

Masina cu cauciucurile Bridgestone s-a oprit cu 4 metri mai in “scurt” decit masina cu cauciurile ieftine, care avea in continuare o viteza de 22 km/ora, ce ar fi putut provoca daune materiale sau mai grav, lovirea unui pieton.

4 metri inseamna lungimea unei masini si in situatii extreme inseamna vieti salvate.

Plus evitarea unor cheltuieli importante din accidentarea masinii.

M-am interesat si in termeni de buget, un cauciuc premium Bridgestone costa cu 30 de euro mai mult decit un cauciuc no name facut in China, adica pentru toate rotile masinii costurile in plus sunt de 120 de euro.

Am povestit asta tuturor prietenilor mei cind m-am intors din excursie.

Cind ne cumparam o masina ne gindim la culoare (noi femeile), la designul ei, la motor, la brand sau la… trend. Luam in calcul daca e accesorizata, daca are computer sofisticat care sa ne ajute sa parcam sau sa conduca singura. Daca avem spatiu in portbagaj, daca incape toata familia.

Dar nu ne gindim la cauciucurile ei.

Si, la capatul liniei, indiferent de ce masina avem , indiferent de facilitatile ei, stabilitatea si siguranta noastra e in suprafata corespunzatoare a unei carti postale, pentru fiecare roata.

*

Am vizitat si Centrul Tehnic European unde am vazut cum testeaza Bridgestone calitatea anvelopelor pe care le produce (printre altele produc si cea mai mare roata din lume, pentru un tractor urias) si atentia pentru respectarea tuturor parametrilor, cum am vazut si cit investesc in cercetare pentru a gasi componente noi , sintetice, pentru realizarea unor cauciucuri tot mai performante.

Pina nu ajungi intr-un asemenea centru de testare nu intelegi amploarea cercetarii care se afla in spatele unui produs ca o anvelopa premium ( Bridgestone produce anvelope pentru multe dintre brandurile mari de masini) si nici cit de multe detalii sunt in joc. Am vazut un artist care sculpta, la propriu, intr-o anvelopa fara urme pe ea, creind un desen nou care urma a fi testat in aparate sofisticate pentru a vedea rezistenta, cum influenteaza forta de frecare respectivele “santuri” din cauciuc. Sigur “desenul” era rezultatul unor multe ore de cercetare care implicau notiuni complicate de chimie, fizica.
Bridgestone este una dintre cele mai vechi companii producatoare de anvelope din lume ( a aparut in 1931) – e creatia unui japonez pe nume Shojiro Ishibashi, iar numele companiei e o traducere a numelui de familie al creatorului “stone bridge”:)

*

Dar cel mai tare in vizita mea la Bridgestone m-a impresionat o conversatie scurta cu Francesco Modena, fost pilot de Formula 1 in echipa Ferrari, acum ambasador al calitatii si sigurantei Bridgestone.

Povestea ca merge pe autostrada catre casa lui cu maxim 70 km /h.

“Nu mi-e frica de ceea ce n-as putea face eu cu masina pe care o conduc, ci de oamenii care se afla in trafic, sunt cu gindul la problemele de la serviciu sau de acasa. in ultimii ani mi se pare ca ne inraim tot mai mult, nu mai avem rabdare, nu ne mai intereseaza deloc si celalalt de linga noi”

A fost o lectie indirecta despre bun simt in trafic si despre atentia catre calitate.

*

Data viitoare cind va suiti in masina sa plecati catre casa ginditi-va la vorbele lui Modena si la faptul ca masina voastra sofisticata, sau nu, se sprijina in 4 carti postale.

Sunt sigura ca veti avea curind grija sa aveti cauciucurile cele mai performante.

One Comment Published

5 years ago / Reply

Chiar te invidiez pentru aceasta vizita minunata. Imi plac masinile si, culmea, ma pricep la ele desi nu am permis auto (am lucrat si in domeniu o perioada).
Sa stii ca adevaratii piloti, cei care au condusul in sange (cunosc multe exemple) nu calca niciodata acceleratia la maxim pe drumuri publice si conduc cu un simt de prevedere exemplar. Au un grad de responsabilizare mult mai ridicat decat populatia “obisnuita”.

Leave a Comment


− three = 1

Aboneaza-te la newsletter

Adresa de email:


Aboneaza-te!