Cand tehnologia e pusa in favoarea salvarii vietilor fiecare inovatie inseamna un pas important in evolutia noastra ca umanitate. De fiecare data cand scriu despre ce face Vodafone in Romania precizez ca sunt clienta lor din primele lor zile in tara noastra. Stiu foarte bine investitiile lor in zona de sanatate dar si in zona culturala, am fost de-a lungul anilor martora multora dintre faptele lor bune. Stiu ca misiunea lor „pentru un viitor mai bun care faciliteaza o societate digitala incluziva si durabila” nu e doar un punct intr-un caiet de brand. Sunt multe actiuni, la noi si in lume, care sprijina segmentele defavorizate si care sunt gandite pentru evolutia societatilor in care activeaza.
Si ma impresioneaza aceasta noua colaborare cu Salvamont cu o tehnologie care pare scoasa din filme SF.
Vodafone România si Salvamont (Asociatia Salvatorilor Montani) au lansat doua solutii digitale care, impreuna cu puterea si fiabilitatea retelei, ajuta la reducerea semnificativa a timpului de cautare a victimelor si la salvarea mai multor vieti omenesti. Când calea se face nevazuta, salvatorii montani se bazeaza pe Vodafone GigaNetwork 5G si GigaNetwork FIBRA.
Prima dintre solutii este dezvoltata in premiera de echipa de tehnologie a Vodafone România si asigura acoperirea cu semnal mobil in zonele montane greu accesibile si inconjurate de pereti stâncosi care blocheaza propagarea semnalului mobil generat de releele terestre actuale.
Solutia este formata dintr-un echipament instalat la sol, pe un mijloc de transport specific acestor zone, care se conecteaza prin satelit la centrul retelei Vodafone, si un echipament radio instalat pe o drona profesionala ce este ridicata deasupra zonelor de cautare. Echipamentul radio instalat pe drona genereaza semnalul mobil (voce si date), inclusiv semnal 5G, pe o raza de pâna la 10 km. Telefonul mobil al persoanei cautate se conecteaza, astfel, in mod automat la reteaua Vodafone, victima putând contacta serviciul unic de urgenta 112, indiferent de operatorul ale carui servicii le foloseste.
Mai mult, daca persoana cautata utilizeaza aplicatia Salvamont-Vodafone si a activat functia de localizare prin date mobile inainte de a porni pe traseu, echipa de salvatori montani va putea urmari traseul acesteia pe munte si o va putea gasi mai repede.
Cea de-a doua solutie utilizeaza fotogrametria si inteligenta artificiala pentru capturarea si analizarea imaginilor geolocalizate, colectate pentru detectarea in mod automat a persoanelor disparute. Capturarea imaginilor de inalta rezolutie in zona de cautare este realizata de o a doua drona profesionala, echipata cu tehnologia necesara pentru fotogrametrie si termoviziune. Astfel, in doar 30 de minute, drona poate parcurge 5 km liniari si poate acoperi o suprafata de 24 de hectare, realizând intre 130 si 300 de imagini, in functie de parametrii de zbor si de rezolutia camerei din dotare.
Fotografiile sunt transmise dupa descarcare, prin intermediul retelei create special pentru misiunea de salvare, catre Centrul National de Analiza Date Salvamont-Vodafone pentru a fi procesate. In centrul de analiza conectat la reteaua GigaNetwork FIBRA, datele sunt analizate si procesate in câteva minute (aprox. 100 fotografii in 2 minute) prin intermediul programului de detectie automata cu inteligenta artificiala SARUAV. Sistemul face identificarea dupa o serie de indicii, cum ar fi silueta sau haina unei persoane, iar echipa din centrul de analiza trimite salvamontistilor din teren coordonatele exacte unde acestea au fost reperate. Pentru mai multe informatii despre cum functioneaza cele doua solutii, dar si despre cum se deruleaza o actiune de salvare a Salvamont, vizionati acest documentar.
Acestea nu sunt insa primele colaborari intre Vodafone si Salvamont.
Vodafone România s-a alaturat misiunilor de salvare ale Salvamont in 2004. Printre primele proiecte in care s-a implicat, impreuna cu Fundatia Vodafone, au fost infiintarea Dispeceratului National si realizarea aplicatiei Salvamont – Vodafone, esentiale pentru operatiunile de salvare montana. In prezent, dispeceratul primeste peste 12.000 de apeluri anual, iar pentru mai mult de 50% dintre acestea este necesara interventia echipelor de salvatori.
Aplicatia Salvamont – Vodafone, disponibila de anul trecut intr-o noua versiune atât pentru iOS, cât si pentru Android, ofera, alaturi de un ghid complet de informare si orientare montana, optiunea SOS, prin care utilizatorii pot activa serviciul de localizare a pozitiei telefonului, iar dispeceratul poate fi notificat in timp real despre coordonatele acestora.
Incepând cu anul 2019, Vodafone a devenit oficial partener de tehnologie al Salvamont, implicându-se mai ales in proiecte care folosesc solutiile digitale in activitatea de salvare montana. Una dintre cele mai recente colaborari a fost dotarea Asociatiei cu echipamente de gasire a persoanelor surprinse de avalansa. Sistemul RECCO este format dintr-un dispozitiv de localizare utilizat de salvamontisti si placute reflectoare pe care turistii le pot purta in echipamente.
Astazi, prin aceste noi tehnologii capacitate de cautare a persoanelor aflate in locuri dificil de accesat este de 10 ori mai mare
„De la an la an, numarul actiunilor de salvare creste cu 30 – 40%. Doar anul trecut, am avut peste 7.000 de misiuni si mai mult de 8.500 de persoane salvate. In astfel de interventii, timpul este cel mai important element. Avem o resursa umana bine pregatita, dar sunt situatii in care e nevoie de mai mult. Folosind solutiile lansate astazi si având si un centru de comanda dotat cu tehnologie de ultima generatie conectat la reteaua de fibra optica a Vodafone, practic marim capacitatea de cautare de aproape 10 ori, ceea ce inseamna mai multe vieti salvate, dar si un timp de interventie, riscuri si efort considerabil reduse pentru salvatorii montani. Am avut alaturi in acest proiect Vodafone, in calitate de partener de tehnologie, si Consiliul Judetean Gorj”, a adaugat prof. Sabin Cornoiu, Presedintele Asociatiei Nationale a Salvatorilor Montani din România.
Supernet devine Vodafone GigaNetwork.
„Am ales acest moment pentru a anunta tranzitia de la Supernet la Vodafone GigaNetwork in contextul evolutiei noastre firesti spre o companie de tehnologie, al rolului asumat de jucator convergent si ca urmare a investitilor constante in retelele noastre. Consolidarea si extinderea parteneriatului cu Salvamont confirma fiabilitatea retelei noastre pe care salvatorii montani se bazeaza in momente cheie in misiunile lor. Daca Salvamont conteaza pe fiabilitatea retelelor noastre pentru a salva vieti, noi toti ne putem baza pe retelele mobila si fixa ale Vodafone. Nu in ultimul rând, rebrandingul vine si in contextul unei duble recunoasteri din partea auditorului independent german umlaut – pentru reteaua mobila care a obtinut certificarea ‘Best in test’ si pentru ‘cea mai buna experienta de utilizare a internetului fix din România’”, a declarat Nedim Baytorun, Consumer Business Director, Vodafone România.