Cazul influencerilor care au aruncat mancarea la gunoi imediat dupa ce au facut un film de promovare a distribuitorului… plus o carte de citit si o solutie morala la aceasta mizerie

Sunt multe lucruri rele in intamplarea de saptamana trecuta cand Sanziana Negru si prietenul ei, Stefan Floroaica, au facut un film de promovare cu produse de la Lidl si, imediat dupa ce au terminat de filmat, au aruncat la cosul de gunoi toata mancarea neatinsa, neinceputa. Din nefericire pentru ei, cineva care i-a recunoscut a fotografiat momentul aruncarii mancarii la gunoi.

E f rau ce s-a intamplat, dar nu mai putem schimba nimic din fapta in sine (mancarea aruncata), asa ca haideti sa invatam ceva si din intamplare, dar si din reactiile din spatiul public.

Nu exista nicio scuza, nimic pentru care alegi sa arunci mancare nedesfacuta (printre alimente, cipsuri, un pui la rotisor, sandvichuri, batoane nutritive si alte lucruri – 10 itemuri au fost in filmul de promovare); daca nu voiau sa le mai care prin festival, le puteau lasa undeva, intr-unul din spatiile pentru mese, cu un bilet… le puteau da cuiva din sat care era in spatiul de festival, oricui…

Stefan a luat vina asupra lui, pentru ca doar el a fost vazut cand era punga aruncata, si a zis ceva de genul ca mancarea a stat mult in soare cat s-a filmat si nu mai era buna. (cipsurile? Batoanele proteice sau de ciocolata ce avea acolo?)

Apoi a mai zis ca a considerat mancarea drept recuzita pentru filmare si nu s-a gandit ca o poate imparti altora. De obicei la filme recuzita e fake…

Asta e o aroganta asa de mare si fata de client, dar si un indiciu cum privesc viata si cum se raporteaza la lucruri.

Apoi din avalansa de scuze reiese ca si filmul pe care l-au facut pentru promovare e cu totul o minciuna, pentru ca fusesera amandoi sa le aleaga din alimentara, iar el in film incerca sa ghiceasca ce i-a cumparat iubita.

Adica o mizerie cap coada si o lipsa de respect totala, o raportare arogant suficienta la restul lumii, dar si la produsele clientului -care, apropos, ar trebui  intre timp sa stie ca are banca de alimente si colecteaza produse pentru Crucea Rosie, si are initiative cu sugestii de retete cum sa fii eficient cu mancarea ta. Stiu eu, care sunt client Lidl si am si super respect pentru mancare si nu stiau ei?!

*

Eu am un stres sa nu arunc mancarea, am trait pe saracie in comunism cand mancarea se gasea foarte greu. Astazi, am mai spus, imi pot permite sa mananc la orice restaurant mare din lume (am si mancat la cateva restaurante cu chefi faimosi), dar am in continuare o rutina a lucrurilor ca sa fiu sigura ca nu arunc alimente: in fiecare zi de luni fac o recenzie a ce mai am prin frigider si marti si miercuri gatesc sa termin tot ce e in pericol de expirare).

In plus, cand primesc lucruri pe care nu le mananc pentru ca nu sunt in dieta mea speciala, ele pleaca imediat catre prieteni. Mintea mea nu concepe sa arunc mancare.

Dar raul aici a fost facut, mancarea aceea a fost aruncata, nu se mai poate face nimic in directia asta. Faptasii pot repara insa altfel lucrurile.

Banuiesc ca Lidl le va zice la revedere, pa si nu le va plati aceste spoturi de promovare care le-au adus prejudicii. Cu siguranta va avea toleranta zero la orice lucru care tine de a arunca si risipi mancarea.

Ei ar putea insa sa spele un pic rusinea cu o fapta buna si sa se curete ei, pe interior, de mizeria pe care au gandit-o si facut-o. Nu vor mai primi banii aia de la Lidl, asta e, din cauza arogantei si neglijentei lor se intampla, dar ar putea si ei sa doneze o suma egala cu ce ar fi trebuit sa primeasca din acest contract.  Sa doneze bani din buzunarul lor, pentru o cauza care valorizeaza mancarea pentru zonele defavorizate.

Le dau eu o idee, Asociata Mana Cereasca a parintelui Florin Danu care are si cantina sociala si asigura mese de pranz pentru zeci de copii si un azil de batrani. O gasiti aici si dvs daca vreti sa va donati zilele de nastere, de exemplu, sau sa faceti un alt fel de parastas. Vorbiti cu parintele, donati bani si echipa parintelui pregateste mancare sanatoasa pentru copii. (In parohia aceea parintele face lucruri magice, ii supravegheaza pe copii la lectii – are si studenti deja printre ei -, ii duce la mare sau la munte in vacanta. e un om cu mare bunatate, sa-l urmariti)

*Cat priveste reactiile dure din social media, indreptatite pentru ca gestul e foarte urat, felul in care a reactionat comunitatea mi-a amintit de domnul care a facut documentarul HBO despre influenceri, Fake Famous. Am facut un interviu cu el (il gasiti aici) si spunea ca e o chestiune de timp pana pentru toti acesti influenceri capatul liniei va fi ura si violenta publicului asupra lor. Pentru ca e frustrant pentru public sa vada un stil de viata luxos obtinut fara munca, sa simta autolauda frecventa pentru aceste beneficii obtinute pe nimic.

(Nick Bilton, regizor Fake Famous, “Oamenii se uita la influenceri si gandesc: sper sa fie aratati lumii pentru frauda si minciuna lor.”)

Sigur el nu vorbea si de situatiile in care influencerii mai si dau ocazia, prin greselile lor, ca ura sa fie manifestata direct.

Acum pe Sanziana si Stefan se revarsa valuri de ura, oamenii isi amintesc ca influencerii au zis cutare si cutare acum ceva vreme, ca au mai facut alte greseli. Ei nici nu au stiut sa administreze situatia (ea nu a iesit cu nicio declaratie, scuza), scuzele lui au fost oribile , superficiale si pe aroganta.

E greu de purtat asta… iar restul lumii poate sa invete multe lucruri daca da putin ura si sentimentele negative la o parte. Poate sa vada cum social media ii genereaza frustrari si anxietati pentru ca se uita la minciunile altora in fiecare zi.

Daca aveti timp va recomand sa cititi cartea Nervous States: Democracy and the Decline of Reason, in care, intr-o iesire in macro, autorul arata cum oamenilor dezvoltandu-li-se anxietatile si fricile au ajuns sa -si doreasca sa fie parte din grupuri extremisti si au reactii din ce in ce mai violente – verbal si fizic.

*

Sigur ca nu punga cu alimente a celor doi e subiect pentru cartea asta, ci mai degraba ce facem fiecare cu mintea noastra consumand timp in social media uitandu-ne la oameni asemeni celor doi , chiar daca ii luam reper sau nu pentru vietile noastre. Numai faptul ca ne ocupam timpul privindu-i pe social media, pe ei si pe multi altii, social media in general, ne transforma in Nervous People.

2 Comments Published

7 months ago / Reply

Super bun postul, Cristina!

7 months ago / Reply

Super bună postarea, Cristina!

Leave a Comment


five + 9 =


Aboneaza-te la newsletter

Adresa de email:


Aboneaza-te!