In directia aceasta preocuparile mele din ultima vreme (cand am avut timp liber desigur) a fost sa citesc despre efectele reality tv-urilor de toate felurile asupra mentalului spectatorilor. Am sa revin zilele viitoare la ce am descoperit, mai ales ca ma socheaza cat de patimasi sunt oamenii in comentariile din social media despre emisiuni ca America Express, Vocea Romaniei sau Survivor. (am mai scris despre asta legat de Romanii au talent, aici)
Acum vreau insa sa va povestesc pe scurt de un caz tragic surprinzator pentru ca protagonist nu a fost cineva needucat si care nu intelegea mecanismele mass media, social media.
Fostul director de distributie internationala de la Disney si-a dat demisia din job ca sa se faca influencer. A scris carti, a intrat intr-o competitie nesanatoasa pentru audiente cu sotia sa (care scria despre parenting si care l-a parasit). A sfarsit prin a fi alcoolic si consumator de droguri de mare risc si a fost gasit mort la inceputul acestui an, la 5 ani de la demisia de la Disney.
Zilele trecute a fost facuta publica investigatia politiei despre moaartea sa, iar Wall Street Journal a analizat intreaga situatie. Puteti citi aici reportajul analiza.
Potrivit unui raportului Wall Street Journal, Dave Hollis, care a condus distributia globala la Disney timp de 17 ani, a decis in 2018 sa paraseasca locul de munca dupa ce sotia sa Rachel a devenit celebra pentru o fotografie in bikini in care se vad vergeturile de la nastere care a devenit virala global.
Lansarea lui Rachel catre faima din social media a determinat-o pe aceasta sa porneasca o afacere de self education care incuraja femeile sa isi accepte imperfectiunile, afacere din care a inceput sa castige bani mai multi decat sotul corporatist. Parte din povestile pe care le-a expus in online in noua ei afacere au fost informatii despre viata de familie, inclusiv descrieri ale vietii sexuale sub asteptari a cuplului si sentimentele ei cu privire la faptul ca este noul intretinator al familiei.
Dave, care era jenat de continutul sincer al sotiei sale, i-a urmat totusi exemplul. Spunandu-i unui prieten ca era neimplinit de slujba sa de la Disney si ca dorea sa isi asume un risc, a demisionat pentru a incepe sa expuna in social media propriile experiente cotidiene – inclusiv luptele cu alcoolul si relatia cu cei patru copii ai lor.
Ancheta Wall Street Journal spune ca cei doi au intrat intr-o rivalitate in culise pentru influenta si numarul de urmaritori din retelele de socializare, ceea ce le-a divizat casnicia si, in cele din urma, a pus capat acesteia in 2021. Cu popularitatea lui Rachel in scadere ca urmare a unui continut din ce in ce mai deschis si mai discutabil, Dave s-a trezit si el prabusindu-se sub presiunea audientei.
Intr-un Instagram Live dupa anuntul divortului cuplului, Dave le-a cerut urmaritorilor sai sa cumpere cel de-al doilea ghid de bricolaj, “Built Through Courage”, care suferea din cauza vanzarilor slabe.
De asemenea, si-a socat adeptii cu un incident care a devenit cunoscut sub numele de “Pancakegate” – spunandu-i fiicei sale de 4 ani, in aceeasi transmisiune in direct, ca nu-i putea face clatite pentru ca vorbea cu “prietenii nostri de pe internet”. Cand copilul a insistat, el i-a spus sa “isi faca o viata”/ “get a life”.
In declin cu notorietatea online, Dave a intrat la dezintoxicare pentru abuz de alcool inainte de a reapare in 2022 cu o noua aventura: Culturismul. A intrat intr-o noua relatie cu influencerul de fitness de pe Instagram, Heidi Powell, care isi facuse un nume in emisiunea Extreme Weight Loss de pe ABC, si a continuat cu o serie de postari de auto-imbunatatire. Cu toate acestea, prietenii si vecinii au remarcat ca, in secret, a continuat sa se lupte cu alcoolismul, precum si cu o obsesie pentru comentariile negative pe retelele sociale.
In februarie 2023, Dave – care inca publica continut in mod regulat pentru jumatate de milion de urmaritori – a fost de acord sa mearga la Alcoolicii Anonimi in urma unui blackout.
Cand nu a reusit sa se prezinte la o intalnire AA, un prieten de familie l-a verificat si l-a gasit mort in pat. O autopsie a constatat ca moartea sa a fost accidentala si ca avea in organism niveluri toxice de cocaina, etanol si fentanil.
Ancheta Wall Street Journal mentioneaza la sfarsit un detaliu socant si emotionant din raportul politiei: cand a fost descoperit mort, telefonul sau – pe care il verifica in mod constant – era cu fata in jos pe pieptul sau.
E probabil cel mai celebru caz tranzitie de la un job serios si influent la o notorietate vremelnica, de necontrolat, bazata pe noile mecanisme de comunicare. E surprinzator ca un om care stia toate mecanismele a intrat in acest joc al ego-ului si al notorietatii, al formei fara fond, si al banilor castigati din mici tunuri online. Si-a schimbat “meseria din online” de doua ori ca sa fie pe valul dorintei publicului s al trendurilor si sa poata monetiza, dar nu avea pentru niciuna o certificare. Au fost 5 ani de la sef global distributie Disney la influencer care si-a pierdut puterea si audienta si a murit din cauza drogurilor.
Nu poate fi o generalizare, nu e un exemplu care da media esecurilor din online, dar arata o tendinta ingrijoratoare din care fiecare invata ce poate.

Cat este de trist!