Background_TheatreBackground_Theatre

o zi la repetitiile Ivanov ( teatrul Bulandra)

Astazi am fost la repetitiile piesei Ivanov ( dupa A . P .Cehov) pe care o monteaza Andrei Serban la teatru Bulandra.

Am mai fost si la alte repetitii ale dlui Serban (as putea zice ca sunt un groupie, cum m-a prezentat dl Serban lui Ducu Darie, directorul Teatrului Bulandra), dar la piesa asta mi-am dorit mai mult decit la altele sa fiu “in bucatarie”. Sunt 4 actori incredibili in rolurile principale: Vlad Ivanov, Victor Rebengiuc, Marius Manole si Mirela Oprisor. Iar montarea are si o gaselnita de marketing Vlad Ivanov il joaca pe Ivanov-ul lui Cehov.

Iata citeva secvente de la repetitii:

*
Mirela Oprisor imbracata in pijama barbateasca parcurge desculta scena. Are in ochi toata durerea unei femei inselate, isi tine mina in dreptul abdomenului, se aseaza pe un scaun de care e sprijinit un violoncel.
“De ce a venit ea aici? De ce a trebuit sa vina ea aici?”, zice despre fiica celui mai bun prieten al sotului ei (interpretat de Vlad Ivanov) pe care a vazut-o sarutindu-se cu barbatul pentru care si-a schimbat pina si religia.


a repetat asta de 7 ori si de fiecare data mi s-a zbirlit pielea. La prima rostire mi-au dat lacrimile; poate pentru ca Mirela venea incarcata din culise, poate pentru ca si-a luat mai multe pauze si a avut timp sa se incarce din privirea lui Vlad Ivanov… sau poate ca dupa asta am invatat eu sa ma apar de emotia pe care o transmitea si d’aia n-am mai plins.
Dupa a patra sau a cincea varianta, intr-o secventa in care Andrei Serban i-a cerut sa treaca intr-o clipa de la plins la ris isteric, spunind “ai fost idolul meu”, mi-au mai dat lacrimile o tura.
Mai tirziu, dupa aproape 2 ore in care s-au slefuit miscarile si dialogul, m-a emotionat si altceva: talpile ei – adunasera praful de pe toata scena si aveau rotocoale negre la calciie.

*


– Ii dai o palma, zice Andrei Serban catre Mirela, iar ea zimbeste tragindu-si trupul spre inapoi.
Intra apoi in personaj, isi disputa “spatiul” cu sotul care tocmai a facut-o “jidoavca”, si-l pocneste. Usor.
Dupa 3 repetari, gesturile ei capata incredere, Vlad insista sa-l pocneasca pe Ivanov (personajul lui) mai tare, iar ea adauga forta miscarilor si-l loveste.

(…)
“M-am uitat in oglinda dupa semn”, zice Vlad Ivanov la pauza.
“Vlad, iarta-ma.. Pentru palma asta, dau orice dupa aia”, spune Mirela cu un amestec de gluma si respect.
“Ne bate Mimi pe amindoi”, ride Vlad cu trimitere la sotul Mirelei.

… mi-a placut mult respectul si complicitatea dintre Mirela Oprisor si Vlad Ivanov, super energie intre ei.

*
“Sa iesi acum din casa mea “, zice Vlad Ivanov tinindu-l de guler pe Marius Manole. Il ridica si-l impinge atit de tare ca aluneca aproape doi metri pe scena.

Personajul lui Marius e smecherasul afacerist care-si poate manifesta suprematia asupra prietenului pentru ca i se pare ca stie multe dintre secretele lui. E agresiv si grobian, dar in miinile lui Ivanov e cit un fulg.

“Tu n-ai cum sa vezi cita ura are in privire in clipa aia”, imi explica Marius mai tirziu de unde vine forta impinsului.

*

“Stop! Alex… aici trebuie….”, face o pauza Andrei Serban si se gindeste cum sa-i explice noua directie actorului care-l joaca pe doctor, un domn indragostit de sotia lui Ivanov.
In linistea care se creeaza, dl Rebengiuc intervine dupa citeva secunde: “Asteapta reactia noastra si spune dupa aia”. Andrei Serban zimbeste si completeaza indicatia cu noi amanunte. Brusc totul pare ca o scurgere intre vase comunicante – Andrei Serban – Victor Rebengiuc.

(dimineata, cind Dl Victor Rebengiuc a intrat in sala, pe scena erau Marius Manole si Vlad Ivanov, primul linga un pian in lateralul scenei, cel de-al doilea la o masa de lemn, in fatza.. Nu isi puteau vedea privirile, dar reactiile lor au fost in sincron: un zimbet larg si cald la intrarea in sala a dlui Rebengiuc. Care spunea “buna dimineata” echipei tehnice.)

*
– Andrei stii, in secventa asta in care Ivanov (…), Vlad incepe sa explice si sa-si explice gesturile personajului lui, in timp ce se afla la mai putin de un metru de Andrei Serban.
Dl Serban incepe sa-i explice ceva, Vlad continua cu altceva…

E unul din momentele alea speciale cind se aseaza teritoriile; cind se cauta calea de mijloc intre directia regizorului si feelingului actorului. Poate ca vor mai cauta zile in sir, isi vor mai cere explicatii unul altuia, sau poate ca vor gasi imediat; oricum ar fi, vor incerca fiecare sa-si faca loc in conceptul celuilalt, cu diplomatie si perfectionism.

Si la citeva zile dupa premiera, cind gesturile si gindurile vor fi trecut deja prin actor, vor fi devenit “ale lui”, personajul va fi acolo: pe scena.

*
textul lui Cehov, Ivanov, e povestea unui barbat la 30 si ceva de ani care nu mai gaseste resurse emotionale pentru a merge mai departe. Are o sotie care a sacrificat totul pentru el, dar are si multe datorii. E iubit de o tinara care pare varianta mai tinara a sotiei lui (gata si ea sa sacrifice totul pentru el), dar nu crede nici in iubirea ei, desi e acuzat ca e interesat de zestrea pe care o poate primi. In plus, toate principiile lui de viata – bazate pe adevar si incredere – se zdruncina prin conjuctura faptelor sale.

Ce o sa va placa foarte tare?

Cit de mult poate duce Vlad Ivanov pe dinauntru intr-o piesa in care are text din belsug.

Cite emotii poate transmite intr-o secunda Mirela Oprisor.

Cit de “rau” poate fi “copilul bun si teribil al teatrului” Marius Manole.

Cit de darnic emotional si profesional poate fi domnul Victor Rebengiuc.

Si cit de simplu, minimalist, poate fi teatrul care te emotioneaza cind e lucrat de Andrei Serban.

Fac un pariu acum, aici, ca sa ramina scris: Vlad Ivanov si Mirela Oprisor vor lua premii UNITER cu rolurile astea.
Va bagati?

*
“Ivanov” din 30 ian la Bulandra.

Ma mai duc si mine dupa amiaza la repetitii, dar daca nu mai scriu inseamna ca mi-au rupt picioarele ca am dat din casa ce nu trebuia☺

astazi au repetat 8 ore si 50 de minute (actul 3 si jumatate din actul 4), iar unii dintre actori – dl Rebengiuc, Marius Manole, doamna Dana Dogaru – au plecat dupa 6-7 ore sa se pregateasca pentru spectacolele in care urmau sa joace chiar in aceeasi seara. Probabil ca si-au incheiat programul undeva dupa 10 seara.

15 Comments Published

14 years ago / Reply

Pe mine m-ai convins sa nu ratez piesa asta. 🙂

14 years ago / Reply

din pacate nu mai sunt bilete si am inteles a nici studentii la actorie nu au voie sa intre.stiti cumva ceva despre posibilitatea studentilor de a intra?

14 years ago / Reply

nu cred ca s-au pus inca biletele in vinzare. primele spectacole sunt repetitii cu public. premiera e pe 30 ianuarie.

dar din experienta altor repetitii cu public, de obicei AS iese la intrare si baga toti studentii dupa ce s-au ocupat locurile invitatilor. si-ai aseaza chiar el pe unde se mai poate.

14 years ago / Reply

Vai, ce emotii am avut citind:) Multumiri multe pentru ocazia de a trage cu ochiul in bucatarie. Sper sa poti sa mai scrii 😀

14 years ago / Reply

pana pe 30 inclusiv e sold out, nu sunt repetitii cu publicul, ci avanpremiere.

14 years ago / Reply

Dupa mine, esti foarte norocoasa ca poti lua parte la repetitii, sa vezi cum ia nastere piesa; atat de aproape de actori.

14 years ago / Reply

🙂 asa cred si eu alexandra, ca sunt foarte foarte norocoasa.
e incredibila senzatia pe care o ai cind te uiti la cum se asambleaza o secventa, de la vorbe, la miscare, muzica si lumini.

si e ca un drog, mai vrei si tot mai vrei. pentru ca niciodata nu e la fel, pot sa faca 10 variante si de fiecare data sa incerce altceva. si cind vezi ca un om – din carne si oase ca si tine – schimba registrul emotional intr-o secunda esti uluit.

mie mi se mai intimpla sa ma gindesc ca daca ei pot sa faca asa ceva – cu mega lupte interioare si cu vointe incredibile – si noi am putea face mai multe cu mintea si sufletul nostru, doar ca nu suntem antrenati pentru asta.
cum nu suntem pt multe altele:)

[…] fapt, de asta iti scriu. In 2011, in ianuarie, Ivanov o sa se joace si la Bucuresti, cu unii dintre cei mai talentati actori pe care-i are capitala unei tari care se numeste Romania, […]

14 years ago / Reply

multumesc pentru raspuns!
E extraordinar sa poti asista la repetitii…ce pacat ca noi studentii nu avem posibilitatea de a vedea mari regizori,mari actori la lucru:(

14 years ago / Reply

mariana, aveti posibilitatea.
du-te la teatru, arata-le ca esti studenta in domeniu (daca esti) si nu cred ca nu te vor primi sa vezi.

14 years ago / Reply

Am vazut avanpremiera din 28 01 2011 si nu am inteles de ce se striga/tipa atata. Nu puteam sa-mi aud gandurile, nu puteam reflecta la ce se spune din cauza intensitatii sonore a vocilor. Uneori se dezlantuia un vacarm.Daca asta era indicatia regizorala, as vrea sa stiu care a fost ratiunea din spatele ei.
Andrei Serban spunea nu de mult ca mergand la teatru, iesim din realitate si patrundem intr-un alt spatiu. Pe 28, am avut impresia ca patrund intr-un spatiu la fel de zgomotos, de cacofonic ca in realitatea de zi cu zi.

14 years ago / Reply

a fost indicatia regizorala, dar nu stiu sa-ti raspund de ce.
in varianta pe care am vazut-o eu se (mai) tipa, dar nu era chiar vacarm:)

[…] o zi la repetitiile Ivanov ( teatrul Bulandra) […]

[…] Mulţumesc încă o dată, Cristina […]

[…] si cu toata sinceritatea a fost Cristina Bazavan, care a publicat doua post-uri la ea pe blog. Primul, in care vorbeste despre cum ii ajuta Andrei Serban sa isi gaseasca si sa isi contruiasca […]

Leave a Comment


− two = 7


Aboneaza-te la newsletter

Adresa de email:


Aboneaza-te!