picsay-1345020339picsay-1345020339

Tara lui Andrei, part 2

“ce ai invatat pina acum din tabara?”

asta a fost intrebarea la care echipa albastra a avut de raspuns ieri pentru ziarul taberei Tara lui Andrei ( o initiativa Petrom, pentru copiii din comunitatile unde compania isi desfasoara activitatea. 378 de copii, impartiti in 4 serii, au cistigat dreptul de a veni in tabara anul acesta ca urmare a unui concurs de responsabilitate sociala)

erau in pauza dintre doua activitati in ziua in care invatau despre FOC si se relaxau intr-un leagan lung in care incapeau 5 copii. in fata lor, asezata in genunchi pe o alee pietruita, cu un caiet in brate, o fetita nota raspunsurile, alaturi de unul dintre voluntarii care ii au in grija.

“sa fiu ordonat”
“sa folosesc apa responsabil, nu cum a facut colegul care a lasat dusul sa curga cit s-a sapunit”
“sa salvez energia”

fetita care nota constiincioasa a ridicat capul dintre hirtii si-a adaugat:

“sa nu fim rusinosi”

***
cei 125 de copii din seria 3 a taberei lui Andrei sunt impartiti in 5 echipe pe culori (galben, verde, albastru, rosu, portocaliu) si invata in fiecare zi despre elementele esentiale – apa, foc, aer, pamint – intr-o forma creativa si interactiva: dimineata au partea teoretica alaturi de fetele de la Fun Science, dupa amiaza au partea practica alaturi de baietii de la EcoXtrem.

***

in ziua focului, in partea in care faceau lucruri practice, copiii au invatat de la Dan Olaru cite tipuri de foc exista (fac pariu ca nici voi nu stiti cite tipuri de foc exista si cum se aseaza lemnele pentru fiecare foc in parte. nu stiti fara google, of cors 🙂 ) si au tras cu arcul ca in vremea Zeilor si Titanilor. asta pentru ca tocmai ce interpretasera ad hoc legenda prin care Prometeu a furat focul de la Zeus si l-a dat oamenilor.

Cind Dan i-a intrebat daca au citit Legendele Olimpului, copiii n-au reactionat foarte entuziasti. Diplomatic, Dan le-a spus ca nu e grav daca nu au citit inca, dar sigur dupa ce vor afla povestea focului vor dori sa citeasca toate legendele. A chemat apoi in fata grupului voluntari pentru Zeus, Hades – zeul focului, Hera – sotia lui Zeus, un personaj fara nume – secretara de la biroul lui zeus:), Prometeu, Hercule si vulturul, iar copiii au fost promptati sa se puna in situatie: vine Prometeus cere focul de la Zeus care, desigur, nu vrea sa i-l dea etc etc etc.

primele replici au fost timide, dar cind au inteles ca pot pune orice cuvinte in replicile lor, cit timp sunt in actiunea personajelor, s-au relaxat si toata lumea s-a distrat foarte tare.

***

vazuti din afara, copiii isi aratau temperamentul: “Hera” era putin artzagoasa, “Prometeu” avea tupeu, “Hercule” avea ego: era fericit ca i se da atentie si ca el a fost desemnat cel cu muschi, desi se pierdea in treningul lui mare.

in acele 10 minute cit copiilor li s-a spus povestea focului au fost activate si alte elemente ale personalitatii lor: creativitatea (puteau sa raspunda orice, cit timp ramineau in directia personajului), increderea in sine (vorbeau in fata unei multimi). nu mai vorbesc despre cit de atenti erau toti la o povestire la care, cind eram mica, am suferit teribil: prea multe personaje cu nume dubioase, prea greu de inteles.

seara la sedinta profesorilor cu staff-ul taberei, invatatoarea copiilor in echipa albastra marturisea ca acum cauta solutii cum sa predea si ea acasa lectii in aceasta forma.

(poate face cineva o tabara numai pentru profesori, ca sa-i invete lucruri creative pe care sa le predea elevilor)

***
metoda aceasta creativ interactiva lasa si altfel de urme: profesorii sunt uimiti ca aici reactioneaza cel mai mult cei care la scoala nu sunt foarte activi. pentru ca, indirect, tot ce fac oamenii astia mari care stiu sa se joace precum copiii e sa le predea lectia pe care a intuit-o fetita care scria raspunsurile pentru ziar: sa nu fim rusinosi

***
Iata doua raspunsuri din evaluarile pe care copiii le fac zilnic pentru instructorii lor:

cel de-al doilea e preferatul meu: sa pui lectiile de stiinta la un loc cu discoteca in materie de distractie, mi se pare o foarte mare performanta pentru savantele trasnite de la Fun Science. (da, copilul mai are de lucrat la gramatica, dar daca profesorul/invatatorul lui va invata sa foloseasca tehnicile de aici, gramatica ar putea deveni o bucurie)

***
astazi merg la lectiile despre Pamint. dupa amiaza mergem in padure sa invatam sa supravietuim in conditii extreme. cei care m-au invitat aici nu stiu ca pentru unii ca mine si sa mearga pe o alee 5 pasi in padure inseamna conditii extreme 🙂

3 Comments Published

13 years ago / Reply

Ce-mi plac proiectele in care inveti ceva despre tine, vazandu-i pe altii cum invata! Iar educatia non-formala musai trebuie sa ajunga si pe bancile elevilor mici, sa le slefuiasca personalitatea, dincolo de minti!

13 years ago / Reply

misto. adica sunt incantat sa aflu de lucruri bune care se petrec si ii fac pe oameni sa creasca armonios.

[…] interviu cu una dintre campioanele speciale ale Romaniei la Jocurile Paralimpice, am trait minunata experienta Tara lui Andrei (mi-ar fi placut sa am si eu asa ceva cind eram copil), am fost pentru nici nu mai stiu a cita oara […]

Leave a Comment


two × 9 =


Aboneaza-te la newsletter

Adresa de email:


Aboneaza-te!