Microtargeting and Persuasion Meter that is hitting a full scale, showing a very high level of microtargetingMicrotargeting and Persuasion Meter that is hitting a full scale, showing a very high level of microtargeting

Despre microtargeting trendul viitorului in publicitatea de orice fel. De la campania lui Calin Georgescu la alte mari campanii din lume cu aceeasi tehnica.

O lectie pe care ar trebui sa o invete cat mai multa lume dupa necazul manipularii alegerilor de anul trecut, este despre microtargeting si despre cum nisele de public/interese inseamna foarte mult.

La nivel international, companiile de trenduri spun ca in 2025, este vorba despre cultivarea acelor puncte de pasiune ale publicului, indiferent cat de de nisa ar putea fi acestea. Cu ajutorul tehnologiei microtargetarea si conectarea cu altii care impartasesc interese similare va fi din ce in ce mai usoara, iar cand e vorba de publicitate consumatorii se vor cufunda in comunitatile carora le apartin cu adevarat.

Eu am facut intotdeauna un business de nisa, neadresandu-ma niciodata – nici cu blogul, nici cu urban.ro – pentru un public foarte larg, ci mai degraba cu interese precise, culturale si de lifestyle upmarket.
Oricat de straniu ar suna (si va rog sa ma iertati daca suna jignitor) cred ca o audienta foarte mare impune un continut mediocru; doar asa poate fi pe intelesul celor multi.

Dar discutiile despre microtargetingul facut via tiktok de candidatul panglicar, dar si de catre clienti comerciali, m-au facut sa scriu astazi putin despre aceasta tehnica de promovare/manipulare.

Nu vreau sa pun etichete sau sa emit judecati, vreau doar sa expun teorie si studii de caz pe tema microtagetingului care ne va lovi pe fiecare dintre noi din tot mai multe domenii si directii.

Microtargetingul este o tehnica de marketing si comunicare care se bazeaza pe utilizarea datelor demografice, comportamentale si psihografice pentru a personaliza mesajele si a ajunge la publicuri specifice.

Iata cateva campanii destepte despre care se invata la scoala, cand e vorba de microtargeting.

Campania prezidentiala a lui Barack Obama (2008 si 2012)

Echipa de campanie a folosit date avansate de microtargeting pentru a identifica alegatorii indecisi si pentru a adapta mesajele politice specifice fiecarei comunitati.
Au colectat date din retelele sociale, sondaje si alte surse publice. Alegatorii au fost clasificati pe baza comportamentului lor si a preferintelor politice, iar mesajele au fost personalizate pentru a rezona cu nevoile lor specifice. De exemplu, alegatorii preocupati de sanatate au primit mesaje detaliate despre Obamacare, iar cei interesati de economie au fost abordati cu planuri economice.
Drept urmare, campania a reusit sa mobilizeze un numar record de alegatori tineri si minoritati.

Campania Facebook pentru Brexit (2016)

Tabara “Leave” a folosit platformele digitale, in special Facebook, pentru a viza micro-segmente ale populatiei britanice. Mesajele au fost adaptate diferitelor grupuri demografice (de exemplu, pensionari, fermieri, muncitori din industrie). Reclamele includeau teme variate precum suveranitatea nationala, migratia sau investitiile in NHS (Serviciul National de Sanatate).
In acest fel, campania a avut un impact semnificativ asupra votantilor indecisi, contribuind la rezultatul final in favoarea iesirii din Uniunea Europeana.

Intr-o zona mai soft, este Netflix si campania pentru personalizarea recomandarilor Netflix foloseste microtargeting pentru a oferi recomandari personalizate utilizatorilor sai.

Algoritmii analizeaza istoricul vizionarilor si preferintele utilizatorilor pentru a promova seriale si filme adaptate gusturilor lor. De exemplu, utilizatorilor interesati de thrillere psihologice li se promoveaza titluri precum Mindhunter, in timp ce celor interesati de comedii romantice li se ofera sugestii diferite.
Gradul ridicat de personalizare a crescut retentia clientilor si a transformat Netflix intr-un lider al industriei de streaming, iar utilizatorii au uitat usor usor sa caute si alte referinte sau noutati din alte zone pentru ca li se ofera pe loc ceva ce le aduce o satisfactie imediata, deja stiuta.
E daca vreti aceeasi tehnica de la filmele Marvel, unde stii de la inceput ce vei primi – de la naratiune, efecte speciale, gradul de umor si de actiune.

Una dintre campaniile comerciale care a folosit microtargetingul foarte intelligent a fost Campania Coca-Cola „Share a Coke”

Coca-Cola a lansat o campanie globala in care a personalizat sticlele de Coca-Cola cu nume populare din diferite tari. Campania a folosit microtargeting pentru a difuza reclame care vizau grupuri demografice cu cele mai frecvente nume din fiecare regiune. Utilizatorii erau invitati sa caute si sa cumpere sticle personalizate cu numele prietenilor lor.
In acest fel s-a inregistrat o crestere semnificativa a vanzarilor si o interactiune sporita pe retelele sociale.

Microtargetingul poate fi aplicat intr-o varietate de industrii, de la politica la marketing de produse, cu conditia ca datele sa fie folosite etic si strategic pentru a construi o relatie personalizata si relevanta cu publicul tinta. Jocurile tampitele cu ce floare esti dupa data nasterii, cum o sa arati peste 50 de ani (si mulet altele) sunt o forma de a aduna date, iar scandalul Cambridge Analytica ne-a adus si dovezi in acest sens. Odata datele colectate, micritargetarea e floare la Ureche, Cambridge Analytica avea clineti politici inclusive din Romania, au aratat actele din timpul disputelor in tribunale.

Cum stiu ca atunci cand e vorba de multi bani si de putere, etica e – in cel mai fericit caz – la limita, eu am cateva reguli cu care ma apar cum pot de algoritmi si de nisarea propriei gandiri.

  1. Nu pun in online multe informatii personale. Nici fotografii, nici date despre familie, ce fac in vacante etc. Tot ce pun tin de ce citesc (e o targetare si aici), o parte din ce mananc si lucrurile despre care scriem pe urban.ro.
  2. Incerc sa iau decizii si cu factori care nu tin de online… de exemplu, aleg in librarii (librariile fizice, nu online) carti dupa coperta sau la maxima nimereala ca sa descopar ceva nou.
  3. Intreb prieteni mai destepti “ce mai citesti? Zi-mi si mie ceva fain ce ai descoperit”
  4. La filme, unde am access la zeci de screenere cu noutati in fiecare zi, obisnuiesc sa-i intreb pe prietenii regizori sau producatori la ce se uita ei. Uneori filmele la care se uita au legatura cu proiectele la care lucreaza si ma duc automat intr-o directie foarte noua pentru mine.
  5. Imi notez orice referinta desteapta despre care nu stiu din conversatiile cu prietenii mei. Cateodata ii si intreb, “cum il cheama pe domnul pe care l-ai mentionat?”
  6. Citesc reviste in print, nu doar articole online. Pentru ca in print aleg eu ce citesc prima data, nu ce imi scot algoritmii in fata.

Sigur ca pentru toate astea ma bazez pe prietenii mei care – literalmente – sunt mai destepti decat mine. Desigur sunt multe alte directii in care incerc sa ma protejez, dar stiu ca sunt super afectata de algoritmi; caut doar crapatura din zid pe unde sa intre lumina, cum ar zice Leonard Cohen😊
Si nu vreau o viata in care sunt inchistata mental, vreau sa evoluez si sa ma bucur de ce traiesc si descopar cu mintea mea, nu cu algoritmi.

Si n-am Tic Tok 😊 si i-am rugat de mai bine de 5 ani pe colegii mei sa nu promovam nicio initiativa sau vedeta de tiktok pentru ca mi s-a parut foarte foarte dubios inca de la inceput. Am si scris de multe ori de ce mi se pare rau rau rau.

Leave a Comment


five × = 25


Aboneaza-te la newsletter

Adresa de email:


Aboneaza-te!