Unul dintre subiectele care ma preocupa de multi ani este LIDERUL. Ce calitati fac dintr-o persoana un lider pe care sa-I urmeze lumea, se deprind aceste calitati, sunt native, care e diferenta intre charisma si lider…
Am avut cateva proiecte in care am intervievat manageri din mai multe domenii, pentru profile atipice si emotionante, si mi-am permis sa-I intreb daca erau lider informal cand erau mici, daca aveau initiative speciale la scoala si ii urmau colegii. Eram curioasa daca se simte cumva devreme in viata cine are “material” de lider…
Astazi avem o reinterpretare a ideii de lider prin influencerii din social media, dar pe mine ma intereseaza mai mult liderii care pot conduce multimi la intalniri fata in fata, lideri la job sau in politica.
Am citit o superba carte care se numeste chiar Leadership: Six Studies in World Strategy” scrisa de Henry Kissinger, unul dintre cei mai important si curajosi, si nonconformist, diplomati ai lumii. El analizeaza strategiile de politica de stat a sase lideri mondiali emblematici:
- Konrad Adenauer: Dupa al Doilea Razboi Mondial, Adenauer a reintegrat Germania in comunitatea internationala prin ceea ce Kissinger numeste „strategia smereniei”.
- Charles de Gaulle: A condus Franta catre redobandirea grandoarei istorice prin „strategia vointei”.
- Richard Nixon: In timpul Razboiului Rece, Nixon a oferit un avantaj geostrategic Statelor Unite prin „strategia echilibrului”.
- Anwar Sadat: A adus pacea in Orientul Mijlociu prin „strategia transcendentei”.
- Lee Kuan Yew: A transformat Singapore intr-un oras-stat puternic prin „strategia excelentei”.
- Margaret Thatcher: A revitalizat Marea Britanie si i-a imbunatatit pozitia internationala prin „strategia convingerii”.

Noi astazi vorbim despre lideri total aiurea si departe de ideea de baza, dar cateodata cand intalnim un lider adevarat – in politica zilelor noastre, Domnul Ilie Bolojan, de exemplu – il recunoastem instinctual imediat.
De asta m-am gandit sa scriu despre lideri si sa va dau ceva context, poate vreti sa cititi mai multe si poate va ajuta anul asta cand avem de ales, din nou, pe cineva care sa ne conduca la nivel national.
*
Exista o crestere a nevoii de lideri si a trasaturilor acestora de a fi ghizi, antrenori, mentori, modele, creatori, pionieri si constructori.
Aceasta schimbare a fost determinata de schimbarile demografice, de raspandirea tehnologiei, de cresterea muncii neagregate si distribuite, de noile asteptari in materie de comportament si de redefinirea a ceea ce inseamna „munca”, inclusiv de cresterea talentelor fractionate si independente care lucreaza pentru ei insisi sau la mai multe locuri de munca si care se preconizeaza ca vor constitui cea mai mare parte a fortei de munca din SUA pana la sfarsitul deceniului.
Iata patru trasaturi de baza si modul in care le putem dezvolta cu totii.
- Pasiunea pentru excelenta.
Pentru a fi un lider in orice domeniu, la orice nivel, trebuie sa dobandesti competente.
Trebuie sa inveti o meserie, sa-ti perfectionezi abilitatile, sa te imbunatatesti continuu si sa ramai relevant si actualizat.
Experienta, desi va conta, va conta mai putin, in timp ce expertiza va conta mai mult.
Prea multi „lideri” aluneca in irelevanta lasandu-si abilitatile sa se atrofieze. In prezent, din cauza schimbarilor rapide in demografie si tehnologie, timpul de injumatatire al cunostintelor dobandite se reduce rapid, iar rezervorul de combustibil al competentei trebuie umplut in permanenta.
Liderii stabilesc standarde ridicate pentru calitatea produselor si serviciilor furnizate, pentru rezultatele financiare si pentru ceea ce asteapta de la oamenii din jurul lor
Excelenta este ceea ce atrage clientii, talentul si rezultatele financiare.
Si contribuie la crearea unor culturi de clasa mondiala.
Cei mai buni lideri nu inceteaza niciodata sa creasca. Ei invata continuu, isi perfectioneaza si isi imbunatatesc meseria. Ei nu se limiteaza la a gestiona situatiile sau conflictele. Ei nu cauta sa blameze, ci sa inteleaga, sa invete in loc sa creada ca le stiu pe toate. Isi dau seama ca numai daca ei si oamenii din jurul lor cresc in competente, reputatie si cunostinte, compania si clientii acesteia vor creste.
Liderii investesc in invatare, facand pariuri pe viitor, provocand modelele de afaceri existente, privind in afara categoriilor lor pentru inspiratie si potentiale perturbari. - Infrunta si accepta realitatea.
O cheie a leadership-ului este rezolvarea provocarilor si abordarea problemelor. Acest lucru presupune confruntarea cu problemele, in loc de a privi in alta parte sau de a spera ca o forma de gandire magica le va face sa dispara.
Nu se poate spera ca oamenii ne vor urma daca acestia suspecteaza ca nu abordam probleme si provocari reale, oricat de dificile ar fi acestea.
Liderii imbratiseaza datele si stiu ca matematica conteaza. Ei accepta faptul ca faptele sunt lucruri incapatanate. Si, desi poate fi amanat pentru o vreme, adevarul are obiceiul de a iesi la iveala si va trebui sa va confruntati cu el. Infruntarea faptelor concrete si abordarea realitatii nu inseamna infrangere sau pesimism. Ci este primul pas in imbunatatirea lucrurilor.Marii lideri recunosc greselile. Ei stiu ca nu au toate raspunsurile. Acest lucru inseamna ca sunt deschisi la critica si corectie si se inconjoara de seturi de abilitati care le compenseaza si le echilibreaza zonele de slabiciune. - Empatia combinata cu vulnerabilitatea
Liderii produc schimbari si isi ating obiectivele aducandu-i si pe ceilalti oameni alaturi de ei. Pentru a face acest lucru, este esential sa inteleaga de unde vin oamenii. Care sunt temerile, preocuparile, provocarile, precum si sperantele, dorintele si visele lor.
O modalitate simpla este de a pune patru intrebari.
a) La ce va ganditi?
b) Ce altceva?
c) Daca nu ati face asta, ce ati face sau cum ar putea fi lucrurile mai bune?
d) Cum va pot ajuta?
Vulnerabilitatea este un punct forte si nu o slabiciune.Vorbind despre lucruri care ne preocupa, ne dezvaluim umanitatea si parem credibili. Ii face pe ceilalti oameni sa se implice pentru a incerca sa ajute si sa compenseze ingrijorarile sau lipsa de competenta a unei persoane cu abilitatile lor sau ale altora, care sunt complementare. - Imbunatatirea, perfectionarea continua.
O persoana isi imbunatateste abilitatile de conducere incet in timp si este un efort constant.
In unele zile se imbunatateste, iar in alte zile exista esecuri din care se invata. O practica a imbunatatirii continue este ceea ce determina succesul nu doar al sportivilor, ci al tuturor oamenilor. In ziua in care nu mai invatam, nu mai crestem si incepem sa murim.
Faptul ca suntem responsabili pentru propriul feedback si ca ne simtim in largul nostru ajutandu-i pe ceilalti cu feedback pentru a le declansa cresterea este un semn nu doar al oamenilor de afaceri de succes, ci si al oamenilor care gasesc succesul in fiecare componenta a vietii.
Intre timp mi-am dat seama ca in 2019 am mai citit o carte despre lideri (pe langa biografiile unor lider globali) – Gen. Stanley McChristal, Jeff Eggers si Jason Mangone Leaders, myth and reality