raspunsul la intrebare e… cu piciorul, dar trebuie sa cititi pina la capat ca sa intelegeti:)
***
v-ati gindit vreodata ca masinile seamana cu rochiile? sau pantofii? (domnilor, nu dati cu pietre, stiu ca nu e un limbaj cu care sunteti obisnuiti, dar…)
cind ne cumparam o masina o alegem pentru raportul dintre performantele ei tehnice si pretul sau, citeodata insa vedem o masina si e ceva – dincolo de ce intelegem in partea tehnica – in ea care ne face sa zicem: e pentru mine.
iar asta vine din design. din croiala.
***
pina joi nu m-am gindit niciodata ca o masina poate semana cu o rochie (sau, cum ziceam, o pereche de pantofi), dar am avut o intilnire simpa cu echipa de designeri care a creat noul Ford Kuga si, brusc, am vazut masinile dintr-o perspectiva noua.
spre disperarea barbatilor (mai ales a celor care fac jurnalism de calitate din a scrie despre masini)
o rochie pe care merita sa dai oricit de multi bani trebuie sa fie facuta pe tine. pe masurile tale, sa-ti vina perfect, sa fie fluida si sa urmareasca (fie si in miscare, abia sesizabil) linia corpului.
noul Kuga – de fapt multe dintre Ford-urile create dupa 2000 incoace – au la baza un concept care se numeste design kinetic, adica “energy in motion”, o preocupare speciala pentru dinamica liniilor fiecarei componente a masinii, iar ansamblu e croit astfel incit sa se muleze pe personalitatea celui care o cumpara.
*
a fost foarte interesant sa descopar ca noul Ford Kuga se adreseaza pentru 3 categorii foarte bine delimitate de public: James-ii europeni (sportivi, activi, 35- 45 de ani, antreprenor), Carrie-le americane (30- 40 ani, sigure pe ele, independente financiar, active social, party people) si Ken Cheung -ii asiatici (30-40 de ani, show off, manager).
cum Ford face acum designul la nivel global ( asta inseamna ca echipa europeana poate crea si pentru piata asiatica, si viceversa), a fost o provocare sa se rezolve problema “cum ii multumim pe toti cei trei (reprezentantii target-urilor) cu aceeasi masina?”
raspunsul e ca la moda si-a stat in designeri: s-au luat repere din stilul de viata al fiecarei categorii de public, de la incaltamintea cu care se simte comfortabil pina la sporturile pe care le practica si au facut moodboard-uri de culori, linii, preferinte de materiale si structuri pentru materiale si-apoi au fost accesorizate masinile in functie de aceste moodboard-uri.
de exemplu, din moodboard-ul lui Carrie a rezultat ca poarta haine de ski mulate, bicolore, asa ca de aici au aparut niste linii speciale in scaune care par ca o haina care te imbraca 🙂
din moodboard-ul lui Ken Cheung a rezultat ca ii place sa fie remarcat, pentru el orice investitie e pentru ochii celorlalti, asa ca au aparut in optiunile pentru culorile caroseriei un roshu metalizat si un albastru electric.
***
cind iti cumperi masina nu te gindesti la nuantele acestea fine cu care esti convins sa iei decizia de cumparare, detalii care inconstient te fac sa spui ca respectiva masina iti este familiara, iti apartine.
(tot din categoria familiar, toate masinile Ford au aplasate butoanele care declanseaza comenzile speficice in acelasi loc chiar daca comenzile au avansat sau e vorba de un Ford Focus sau un Ford Kuga – pentru a fi foarte intuitiv la uitilizare si a te simti din prima acasa in masina)
dar ce ma fascineaza pe mine cel mai tare la masini sunt inovatiile care par ca sunt facute sa-ti aduca zimbetul pe buze.
anul trecut va povesteam despre iubitul meu Ford Focus care parca singurel si avea o camera in oglinda retrovizoare care vedea semnele de circulatie si te avertiza pe bord ce urmeaza sa intilnesti.
de data asta, Ford Kuga are un deliciu de inovatie creata de echipa din America, special pentru femei, dar adoptata pentru toate masinile Kuga: deschizi porbagajul cu piciorul:)
imaginati-va ca sunteti cu multe plase in brate, dupa o sesiune generoasa de cumparaturi, si ca vreti sa deschideti portbagajul ca sa le puneti la loc sigur (apropo, e imens portbagajul de la Kuga, as putea dormi acolo). nu aveti cum sa deschideti cu nicio mina, dar cu o miscare eleganta ca si cum ati da un sut cu virful pantofului sub masina portbagajul se deschide.
ca sa intelegeti cit de simpatica e aceasta facilitate, imaginati-va 30 de jurnalisti din lumea intreaga care jucau fotbal cu un Kuga rizind cind se deschidea/inchidea portbagajul.
dincolo de asta, mai are alte multe facilitati foarte smart, cum ar fi ca oglinzile retrovizoare detecteaza lumina de la masinile din spate si reduc automat stralucirea luminii reflectate ca sa nu mai fi afectat de luminile din traficul de noapte.
iar parbrizul reflecta lumina pentru a nu incalzi masina in timpul verii.
inovatiile acestea care se refera la lucruri mici care-ti fac viata mai usoara sunt preferatele mele. imi imaginez mereu cum niste cercetatori au studiat mult comportamentul celor din publicul tinta, au gasit o nevoie care trebuie acoperita si au trimis celor care se ocupa de partea tehnica mici probleme de rezolvat, ca temele de la matematica din copilarie: cum deschide portbagajul o femeie care are bratele pline de cumparaturi?
lansarea noului Kuga s-a facut la Milano, in inima scolii de design italian, la fundatia Gianfranco Ferre, in zilele in care tot Milano aducea un omagiu designului si artei in cadrul Fiuori Salone (tirgul de mobila si de design). in peste 350 de locuri puteai vedea instalatii de design contemporan, mobilier al carui design asuce imbunatatiri vietii cotidiene, sau creatii care te puteau inspira in oricare alta munca plina de creativitate.
sa lansezi Kuga in acest context a fost un mesaj despre cit de multa atentie a fost acordat designului in cazul acestei masini. si da, eu care m-am plimbat cu ea, pot sa va spun ca e ca o rochie couture.
***
abia astept sa apara o reclama si cu noua facilitate pentru portbagaj ca aceasta cu parcarea. va fi f f f funny.
[…] cum deschide portbagajul o femeie care are bratele pline de cumparaturi? […]
Interesanta.
Interesanta comparatia si interesanta ideea
Nu spun ca sunt de acord cu progresul tehnologic, dar uneori am impresia ca daca am avea inca un gadget care sa ne sopteasca, la fiecare doua secunde, in ureche: inspira – expira, pierderea acestuia nu ar fi doar temporara (depinde strict de capacitatea plamanului individului).
Daca pana acum, misoginii spuneau ca domnitele pot defini masinile strict dupa culoare (la exterior) si dupa miros (la interior), acum vor spune ca pot si dupa croiala, mai profund decat poate gandi sa nu mai spun pronunta orice barbat (adica ampatament? adica aerodinamica? adica …?), ca deh, orice intrebare adresata unui barbat, care apreciaza masina dupa caii putere, despre croiala tinand cont de relatia masina-femeie se va gandi strict la airgag-uri – atat in intelesul tehnic cat si in intelesul eufemismului de ghetou.
Imi imaginez o masina atat de inteligenta incat, in timpul mersului poate ruja o femeie in functie de vremea de afara, pentru ca la semafor aceasta sa se poata uita in oglinda si sa-si admire chipul angelic sau sa retuseze erorile comise de imperfectiunea inteligentei artificiale (deh… gadget gadget dar uneori ni se mai taie si rasuflarea). Cred ca intr-o astfel de masina poate exista, in pachetul promotional, optiunea de a multumi, prin doua aprinderi a beculetelor de avarie, misoginului caruia tocmai i s-a taiat calea intr-o intersectie in care avea prioritate, iar el, misoginul, primata vertebrata bipeda si mai putin rationala la vederea unui asemenea intamplari, in incercarea de a ajunge din urma soferul care tocmai era sa provoace un acrosaj, pentru a-l mustra in stilul latino-balcanic, se va calma subit la vederea chipului angelic al soferului si va deveni mult mai rational, iar in mintea lui de familist convins ii va trece un gand precum “poate poate” si “mai sti?”, soferita proaspat machiata in functie de conditiile meteo si-a permis sa puna o extroptiune mai putin decenta si mai mult perversa.
[…] Cristina Bazavan a fost la Milano si a testat Ford Kuga, o masina spatioasa, cu o metoda noua de a deschide portbagajul. […]